Zwanger? Lees onze tips!

Gefeliciteerd met je zwangerschap, spannende tijden breken aan vanaf het moment dat je de positieve test in je handen hebt. Je leest overal tips en handige weetjes. Ook dit artikel is speciaal bedoelt om jou op weg te helpen met alles wat geregeld moet worden en waar je van op de hoogte wilt zijn.

Echo

Je hoort wel eens dat je vanaf het moment dat je vader of moeder wordt geen dag zonder zorgen meer hebt. Dit begint eigenlijk al een beetje tijdens de zwangerschap. Je zult voortdurend benieuwd zijn of alles wel goed gaat met de kleine in je buik. De eerste 12 weken zijn sowieso spannend, maar ook daarna kun je nog last hebben van gezonde spanningen over de gezondheid van je kindje. Je krijgt vanuit de verloskundige een aantal echo’s waarbij gekeken wordt naar de voortgang van de zwangerschap en de ontwikkeling en groei van je kindje. Je kunt naast de medische echo’s ook nog kiezen voor een pretecho. Een pretecho laat je vaak doen bij een pretechobureau zoals Pretecho&zo in Oudenbosch. Tijdens een pretecho wordt er de tijd genomen om mooie plaatjes van je kindje te laten zien. Je kunt kiezen voor een 2D, 3D of zelfs 4D echo en ook een geslachtsbepalende echo kan al voor de 20 weken uitgevoerd worden. Dus kun jij je nieuwsgierigheid niet meer bedwingen? Kies dan voor een pretecho.

Cadeauboxen

Aanstaande moeders kunnen allerlei gratis producten ontvangen die goed van pas komen tijdens de zwangerschap en wanneer je kindje geboren is. Vaak gaat het om praktische cadeau’s zoals een agenda, flesjes, een speentje, luiers enzovoorts. Door je gegevens in te vullen kun je op verschillende plekken een gratis cadeaubox ontvangen. Houd er wel rekening mee dat dit ter promotie is van verschillende producten, je kunt hier dus later over gebeld worden of post ontvangen.

Bewegen tijdens de zwangerschap

Bewegen tijdens de zwangerschap is erg goed voor je. Je ziet het misschien niet altijd zitten om te gaan sporten, maar een goede bloedsomloop is van groot belangrijk voor jezelf en je kindje. Door te bewegen stroomt er meer voeding naar je kindje. Intensief sporten is echt niet nodig en zelfs beter van niet, maar wandelen, fietsen of zwemmen zijn activiteiten die je gedurende je hele zwangerschap kunt doen zonder iets te belasten. Bovendien is het goed voor je om dagelijks in de buitenlucht te zijn om genoeg vitamine D binnen te krijgen.

Voeding

Voeding is naast bewegen ook erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Vaak wordt er gelet op wat er niet gegeten mag worden, maar er zijn een hoop producten die je niet genoeg kan eten tijdens je zwangerschap. Voedingsadvies is voor de meeste zwangeren een welkome zaak. Vraag bij je verloskundige meer informatie wanneer je twijfelt over je voedingspatroon. Je kunt zelf al starten door zo gevarieerd mogelijk te eten en dagelijks genoeg groenten en fruit te eten.