Uitdagingen voor jouw onderneming

Elke onderneming heeft een aantal doelstellingen die behaald moeten worden om continuïteit en groei te garanderen. Zonder doelstellingen ben je als onderneming nergens, want je wilt wel dat al je tijd en geïnvesteerde geld niet voor niets zijn geweest. Deze doelstellingen kun je zelf bepalen, maar ook in samenspraak met leidinggevenden met je bedrijf waarmee je nauw betrokken bent. De lange termijn doelstellingen zijn de doelstellingen die de onderneming in grove lijnen wilt bereiken, de korte termijn doelstellingen voeden de lange termijn doelstellingen om zo tot je einddoelstelling te komen. Het voordeel van de doelstellingen op de korte termijn zijn dat ze iedere maand of iedere twee maanden te testen zijn. Maar hoe meet je alle doelstellingen? Daarvoor zijn KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) in het leven geroepen. Hiermee wordt er vastgesteld of je prestaties in lijn liggen met je gestelde doelstellingen.

Realistische doelen stellen

Door realistische doelstellingen te creëren zorg je ervoor dat je uitdagingen aangaat, om afdelingen als verkoop, marketing, service, logistiek of productie te triggeren om meer gezonde spanning aan te brengen op de werkvloer. Werknemers vinden het fijn om een uitdaging aan te gaan in plaats van wachten tot ze klaar zijn met hun werkdag.

Er zijn vele bedrijven je voorgegaan door met KPI’s aan de slag te gaan. Als voorbeeld heb je een kledingwinkel met een webwinkel die door middel van een KPI zich meer wil richten op de klantvriendelijkheid van het bedrijf. Voorheen ging het afhandelen van de retourzendingen niet zoals verwacht, waardoor er veel klachten binnen kwamen over de slechte service, met name retourzendingen. Als doel hadden ze dat wanneer ze een product terugkregen van de klant, dat de terugbetaling binnen 5 dagen gedaan moest worden, dit over een periode van 6 maanden. Door zich meer te focussen op dat aspect konden ze binnen 4 maanden het doel al bereiken. De medewerkers kregen meer handigheid in het verwerken van de retourzendingen, waardoor ze ook een stuk efficiënter konden werken. De 6 maanden waren dus een realistisch tijdsbestek waarin ze hun doelstellingen konden halen.

SMART-methode

Een methode waar bedrijven heel vaak mee werken is de SMART-methode. Hiermee kunnen doelstellingen op een korte maar effectieve manier worden samengesteld.

Specifiek

Bij het realiseren van een doelstelling moet de KPI duidelijk en begrijpelijk worden geformuleerd. Het moet voor ieder persoon in je werkomgeving duidelijk zijn wat er word bedoeld.

Meetbaar

De gegevens moeten meetbaar zijn, dus op welke manier wil je de doelstelling duidelijk kunnen meten.

Acceptabel

Is de doelstelling die je hebt gesteld voor iedereen in je werkomgeving acceptabel genoeg.

Realistisch

Doelen behoren realistisch te zijn. Je doel moet gefocust zijn op één specifiek aspect. Zoals 20% omzetstijging of 10% meer klanten werven.

Tijdsgebonden

Je stelt een periode vast waarin je het doel wilt bereiken, dit gaat ook samen met het punt realistisch. Het is bijna onmogelijk om binnen 1 maand een omzetstijging van 25% te realiseren. Zorg dat de tijd met zorg is uitgemeten.

Uiteraard zijn er nog meer hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je doelstellingen beter in kaart te brengen door een KPI dashboard te gebruiken. Hiermee kun je alles overzichtelijk en digitaal invoeren om je doelstellingen te bereiken.
Dit zijn de algemene doelstellingen, maar stel dat je een website hebt en je wilt al je resultaten makkelijk in kunnen zien dan helpt het gebruiken van een dashboard je bij het analyseren en verwerken van de gegevens.