Tips voor het bijhouden van de administratie

Als ondernemer moet je er toch aan geloven: het bijhouden van de administratie. De Belastingdienst hecht namelijk veel belang aan een goede administratie. Daarnaast kun je als ondernemer veel leren over je eigen bedrijf wanneer je zelf de administratie doet, wat het onnodig maakt om een boekhouder of administratief medewerker in te huren. Daarom vind je in dit artikel een aantal handige tips voor het opzetten en bijhouden van de administratie.

1. Tijd is geld

Bij het doen van de administratie geldt hetzelfde als met veel andere dingen: hoe eerder je ermee begint, hoe beter. Zelfs als je nog geen enkele klant hebt, is het belangrijk om de administratie goed in kaart te brengen. Zo heb je vanaf dag één namelijk een zeer goed inzicht in de huidige kosten, omzet en winst. Aan de hand van deze gemaakte administratie kun je inspelen op nieuwe trends en hier je activiteiten op bijstellen.

2. Zeven jaar bewaren

Alle bedrijven en zelfstandigen zijn wettelijk verplicht om hun basisadministratie zeven jaar lang te bewaren. Deze zogenaamde fiscale bewaarplicht gaat in vanaf het moment dat de langer tot de jaaradministratie behoren.

3. Wat moet bewaard blijven?

Om te voldoen aan de fiscale bewaarplicht van zeven jaar, dient men de volgende onderdelen van de administratie te bewaren:

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Loonadministratie (indien van toepassing)

Deze documenten dienen niet alleen in papieren vorm bewaard te worden, maar ook als digitale bestanden. De Belastingdienst benadrukt duidelijk dat men niet aan de bewaarplicht voldoet als je enkel een papieren administratie hebt.

4. Voordeel!

Het bijhouden van de administratie staat maar bij weinig ondernemers bovenaan de wishlist, maar men kan wel degelijk profiteren van de nodige fiscale voordelen. Zo kun je denken aan de Kleineondernemersregeling (KOR), waarbij kleine ZZP’ers in aanmerking komen voor belastingvermindinering op gebied van BTW.

5. Administratie doen in het digitale tijdperk

Men werkt niet langer met een overdosis aan bonnetjes en veel te dikke mappen. Vandaag de dag zijn er ontelbare computerprogramma’s die je kunnen helpen bij het doen van de administratie. Toch fijn, dat digitale tijdperk!