Social media als marketing kanaal

Social media wordt op zakelijk gebied eigenlijk alleen maar gebruikt om boodschappen naar de volgers te sturen. Wanneer deze boodschappen écht heel interessante acties of aanbiedingen bezitten kan dit interessant zijn, maar andere berichten worden vaak niet eens gelezen, laat staan geliked of gedeeld. Social media kan veel beter gebruikt worden om contact te houden met bestaande klanten en onder de aandacht te komen van potentiële nieuwe klanten.

Social media doelstelling

Het opzetten van de social media strategie begint met het bepalen van de doelstelling. Wat wil je met social media bereiken? Meer omzet? Meer naamsbekendheid? En wil je de social media kanalen vervolgens bij laten houden door een stagiaire? Want dat is zo lekker goedkoop.

Dit is de fout die veel ondernemers maken. Social media is geen goedkoop marketing kanaal waarmee je na een paar berichtjes al duizenden volgers hebt.

Social media marketing moet professioneel aangepakt worden en er moet een passend budget voor vrijgegeven worden. Social media biedt tal van mogelijkheden en alle social media trends moeten bijgehouden worden. Daarnaast moeten de social media kanalen dagelijks bijgehouden en beheerd worden, waarbij een online marketing bureau goed van pas komt. Social media marketing is niet langer ‘slechts een experiment’, er zijn namelijk al tal van strategieën en modellen die succes bewezen hebben. Ondanks alles maken de meeste bedrijven tóch zomaar even een paar social media accounts aan en hopen ze vervolgens op een wonder.

Veel ondernemers vinden het leuk om wat geld te investeren in krantenadvertenties, een Winter Fair en een paar stickers op de auto, maar er online marketing is iets waar niet te veel tijd en geld in mag worden gestoken. Logisch toch?

Netwerken met LinkedIn

Het is erg belangrijk om goed contact te houden met bestaande contacten en regelmatig nieuwe contacten op te doen. Hier zijn ook nog steeds netwerkavonden voor. Echter kun je tegenwoordig via vele online LinkedIn platformen nieuwe contacten leggen, waar en wanneer je maar wilt. Er worden zelfs al volop netwerkavonden en bijeenkomsten georganiseerd, zowel online als offline. LinkedIn biedt enorm veel mogelijkheden op gebied van zakelijk netwerken en business-to-business marketing, maar ook het werven van nieuwe klanten en het vinden van nieuw personeel kan met behulp van LinkedIn gerealiseerd worden.

Facebook marketing

Volgens de laatste cijfers zijn er momenteel 9,4 miljoen Nederlandse Facebook accounts, waarvan 6,6 miljoen gebruikers dagelijks inloggen. Facebook begint steeds meer de plaats van e-mail over te nemen, gezien je gemakkelijk kunt chatten en bestanden kunt sturen via de chatfunctie. Daarnaast wordt de Facebook zoekoptie steeds vaker gebruikt wanneer consumenten zich op een bedrijf willen oriënteren. Verder worden ervaringen met bepaalde producten en bedrijven regelmatig op Facebook gedeeld.

Bedrijven als Wehkamp KLM maken hier effectief gebruik van. Zo wordt de Facebook chatfunctie gebruikt om vragen en klachten van de consument te behandelen. Daarnaast wordt Facebook regelmatig gebruikt om veranderingen binnen het bedrijf en leuke acties door te communiceren naar de klant.
Een professionele aanwezigheid op social media is dus voor elk bedrijf een must-do!