Omgaan met dementie: Japan neemt het voortouw

Hoe ga je om met dementie? Het is een centrale vraag die in Nederland steeds meer aandacht vraagt. De vergrijzing in Nederland zorgt ervoor dat de samenleving steeds meer te maken krijgt met dementie. Hierop moeten we leren anticiperen en het leren signaleren. Deze signalen moeten vervolgens door zorginstellingen op worden genomen in het Omaha systeem, zodat elke hulpverlener op de hoogte is van de eventuele dementie. We kunnen leren van een land als Japan, die te maken heeft met een vergrijzing van 26 procent.

Dementie herkennen

Staatssecretaris Martin van Rijn was afgelopen maand op bezoek in Japan, een land dat nog meer vergrijsd is dan Nederland. Ter vergelijking: Nederland heeft te maken met een vergrijzing van 17 procent (en groeiende). In Japan is 26 procent van de bevolking al ‘vergrijsd’. Vergrijzing, en daarmee ook dementie is vermengd in de Japanse samenleving. Ze hebben immers geen keuze: oude mensen zijn overal in Japan. In dit bijzondere land zijn er zelfs dorpen die ‘dementievriendelijk’ zijn. Dat houdt in dat bedrijven zich hebben ingesteld op de dementerende ouderen. Zo is boodschappen brengen aan huis heel gewoon. Dat niet alleen: de bezorgers leren de symptomen van dementie zodat ze het kunnen herkennen bij ouderen en door kunnen geven aan de gemeente of de familie. De gemeente kan dan iemand langs sturen die de situatie in komt schatten. Het zijn niet alleen de bezorgers die een oogje in het zeil houden: ook bankmedewerkers leren dementie herkennen.

Betrokkenheid

In Nederland kunnen we dit voorbeeld goed overnemen. Het heeft uiteraard ook te maken met cultuur en betrokkenheid. Hier worden boodschappen ook steeds meer thuis bezorgd, maar een bezorger mist de betrokkenheid vaak om zich de gezondheid van de klant te polsen. Echter is in Doorn al de eerste dementievriendelijke Albert Heijn geopend. Dat voorbeeld zouden meer bedrijven moeten volgen, zodat we dementie bespreekbaar kunnen maken in de samenleving. Aldus de staatssecretaris.