Nederlander geeft ruim 1500 euro per jaar uit aan interieur en woondecoratie

Uit onderzoek uitgevoerd door Actiepagina.nl is gebleken dat Nederlanders gemiddeld ongeveer 1,5 duizend euro per jaar uitgeven aan hun interieur. In de afgelopen twaalf maanden heeft driekwart van de Nederlanders geld uitgegeven aan hun interieur. Dat geld werd besteed aan zowel meubels als woonaccessoires voor decoratie in onder andere meubelwinkels eindhoven.

Budget verspreiden over ruimtes

Het onderzoek was uitgebreid genoeg om een beeld te vormen van het bestedingspatroon van Nederlanders als het gaat om interieur: er zijn ruim 1000 mensen ondervraagd. Zij gaven aan dat ze het meeste geld besteden aan de ruimtes die ze het vaakst bezoeken zoals de woonkamer en slaapkamer. De ondervraagden gaven aan het minst geld te besteden aan de wc in hun huis, amper 4 procent gaf hieraan geld uit in de afgelopen twaalf maanden. Ruim 61 procent gaf geld uit aan de woonkamer en aan de slaapkamer 11 procent. Jongeren besteden aan de laatste overigens een stuk meer: 38 procent gaf geld uit aan de slaapkamer.

Aankoopfactoren

Het is opvallend te noemen dat de ondervraagden zeiden niet veel waarde te hechtten aan merken. Dat is in andere sectoren van de mode vaak wel anders: aan merkkleding hechten consumenten over het algemeen wel waarde. Nederlanders geven dus niet zoveel om merken als het gaat om hun interieurinrichting, maar zijn wel kritisch naar de prijs. Ze geven aan dat de prijs bij een zitmeubel zwaarder weegt dan de kwaliteit of het merk van de meubel. Uiteraard wordt comfort wel nog als belangrijkste aankoopreden genoemd.

Social media

Als het gaat om interieur laten we ons graag inspireren door bijvoorbeeld een woonwinkel te bezoeken, programma’s over wonen op tv te kijken of een voorbeeld te nemen aan interieurs van bekende personen. Vrouwen halen daarnaast vaak inspiratie op social media zoals Instagram en Pinterest, wel 22 procent van de vrouwen. Mannen doen dit een stuk minder vaak: 10 procent.