Kosten van een verhuizing

Wanneer je gaat verhuizen is het erg belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van de kosten die komen kijken bij een verhuizing. De kosten kunnen snel oplopen en wanneer je geen goed overzicht hebt kan dit erg verwarrend worden. Het is een goed idee om voor de verhuizing te kijken naar de verwachte kosten. Hierna kan je misschien kijken naar manieren om op de kosten te besparen. Vaste kosten bij iedere verhuizing zijn bijvoorbeeld de kosten voor verhuisdozen en benodigdheden en verhuisberichten. Wanneer je een verhuisbedrijf inschakelt kunnen de kosten hoog oplopen, echter bieden de meeste verhuisbedrijven wel een verzekering aan waardoor je die niet zelf hoeft af te sluiten.

Verhuisdozen en benodigdheden

Bij elke verhuizing zijn verhuisdozen nodig. Door verhuisdozen te gebruikten kan je al je spullen gemakkelijk verhuizen en komen ze onbeschadigd aan op je nieuwe adres. Er bestaan verschillende soorten verhuisdozen, zoals serviesdozen, boekendozen en kledingdozen. Het is raadzaam om deze dozen te gebruiken, aangezien ze ervoor zorgen dat de verhuizing gemakkelijker verloopt. Naast verhuisdozen heb je ook benodigdheden nodig, zoals tape, etiketten en inpakpapier. Je kunt ervoor kiezen om dozen en benodigdheden in de winkel te kopen of om ze online te kopen. Als je deze spullen online koopt kun je makkelijk de prijzen vergelijken waardoor je nooit te veel geld uitgeeft. Het is nog voordeliger om al deze spullen te kopen in verhuispakketten, dit zijn pakketten die bestaan uit verhuisdozen en benodigdheden, vaak voor een zeer voordelige prijs. Je kan er daarnaast voor kiezen om verhuisdozen te huren, dit is vaak voordeliger dan kopen. Wel betaal je van te voren borg, echter krijg je dit bij het inleveren weer terug.

Verhuisbedrijf

Je kan er voor kiezen om zelf de verhuizing te regelen of om dit te laten doen door een professioneel verhuisbedrijf. Als je er voor kiest om de verhuizing zelf te regelen moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk vervoer moet regelen. Vaak is het nodig om ook een parkeervergunning of parkeerontheffing aan te vragen bij de gemeente. Als je ervoor kiest om een verhuizing te regelen zonder verhuisbedrijf moet je er rekening mee houden dat je zelf een verzekering regelt. De meeste verhuisbedrijven bieden namelijk een verzekering aan zodat je dit zelf niet hoeft te regelen. Wanneer je kiest voor een verhuisbedrijf kunnen de kosten erg variëren. De prijs hangt bijvoorbeeld af van de locatie, een appartement of een vrijstaande woning, en van de gekozen werkzaamheden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf je spullen in te pakken en uit te pakken, dit bespaart namelijk op de kosten.

Verhuisberichten

Bij een verhuizing is het belangrijk om je nieuwe adres door te geven aan bijvoorbeeld vrienden en familie. Je kunt dit doen door verhuisberichten of verhuiskaarten te versturen. Dit zijn kaarten waarin je je nieuwe adres en contactgegevens vermeld. Je kan deze kaarten persoonlijk maken door bijvoorbeeld foto’s toe te voegen. Het voordeligste is om deze kaarten zelf te ontwerpen via internet. Je kan de kaarten dan laten bezorgen bij familie en vrienden. Wanneer je de kaarten laat ontwerpen door bijvoorbeeld een drukkerij of een grafisch vormgever zullen de kosten hoger uitvallen.

Verzekering

Veel inboedelverzekeringen dekken geen schade aan inboedel die is ontstaan tijdens het verhuizen, aangezien de inboedel zich op dat moment niet op het aangegeven adres bevindt. Je kan er in dat geval voor kiezen om een verhuisverzekering af te sluiten of een all-risk verzekering. Deze bieden zekerheid voor het geval er schade ontstaat tijdens de verhuizing. Wanneer je kiest voor een erkend verhuisbedrijf zal deze vaak een verzekering aanbieden. Dit is voordeliger dan wanneer je zelf een verzekering afsluit. Het is daarnaast raadzaam om contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij, zij kunnen advies geven over de voordeligste opties.