Hoe ontstaat een nieuw product

Het ontstaan van een nieuw product gaat niet zomaar. De wereld van de eenzame uitvinder op de zolderkamer is al langer verleden tijd. Een goed product wordt tegenwoordig gelanceerd op basis van testgroepen en doelgroepen. Doordat er al zoveel producten op de markt zijn die antwoord geven op een bepaald probleem, moeten nieuwe producten steeds beter worden. Hiervoor worden ook wel een product ontwerpbureau ingezet. Dit soort bureau’s specialiseren zich op het gebied van nieuwe producten en weten als geen ander hoe je een product op de markt zet. In deze blog geef ik jou een korte samenvatting van hoe een dergelijk ontwerpbureau te werk gaat en welke stappen ze hanteren om het succes van het nieuw te lanceren product te maximaliseren.

Concept design

Natuurlijk is de eerste stap het verzamelen en bij elkaar brengen van een testgroep. De mening van dit soort groepen wordt leidend in het gehele traject. Dit komt doordat dit soort groepen jouw product gaan testen en aan kunnen geven of het product ze helpt dat jij wilt gaan oplossen. De mening van de testgroep wordt al van belang in de eerste fase van de ontwikkeling. Deze fase noemen we ook wel product design. In deze fase is het van groot belang dat er op een solide en valide manier wordt gewerkt en met constante terugkoppeling van de testgroep. Het concept design vormt namelijk de blauwdruk voor jouw product ontwerp.

Productontwikkeling

De tweede stap is productontwikkeling. Hierin wordt niet direct het hele product ontwikkeld, zoals je allicht wel zou verwachten, maar hierin wordt een prototype gemaakt. Dit prototype dient getest te worden door de testgroep. Er moet tijdens deze fase op een ‘agile’ manier worden gewerkt. Hierdoor kun je namelijk gefaseerd ‘features’ toevoegen en kun je ervoor zorgen dat elke feature apart getest wordt.

Marketing

De laatste stap is het op de markt brengen van het product en de marketing ervan. Dit zou echter een eitje moeten zijn, want het product is constant getest en verbeterd door je doelgroep.