Hoe communiceer ik met mijn doelgroep?

Ben je ondernemer? En weet je al wie je doelgroep is? Er zijn veel organisaties die dit niet goed in kaart hebben. Voor deze organisaties is het dan ook vrijwel onmogelijk om een goede communicatiestrategie op te stellen. Wanneer je geen kennis hebt van de doelgroep weet je namelijk niet hoe deze benaderd willen worden. En dat is nu juist wat ontzettend belangrijk is in het gros van je campagnes.

Doelgroepen samenstellen

Het is belangrijk dat je onderscheid maakt tussen verschillende doelgroepen. Wat wil je bereiken, ga je voor verkopen of wil je naamsbekendheid opbouwen? Dit alles zorgt ervoor dat je uiting net wat anders in elkaar moet zitten. Daardoor wordt de conversie tot je doel vaak beter wat ook de kwaliteit van je ads ten goede komt.

Wanneer je je doelgroepen hebt bepaald dan is het van belang dat je gaat kijken hoe je dit strategisch gaat invullen. Welke doelgroepen ga je benaderen en via welke kanalen kan dit het beste. Hiervoor is onderzoek of een enquête uitzoeken zo ongeveer bepalend voor de uitkomst van je onderzoek. Mocht dit niet mogelijk zijn dan is het goed om A/B-testen te gaan uitvoeren met je website. Je maakt een tweetal advertenties of landingspagina’s aan en vervolgens ga je beoordelen welke het beste scoort.

Customer journey en buying persona’s

Wil je echt goed in kaart gaan brengen hoe je doelgroep opzoek gaat naar een dienst of product? Stel dan buying persona’s op om zo een customer journey map in elkaar te zetten voor iedere persona. Op die manier kan je het pad in kaart brengen wat de bezoekers van je website moeten doorlopen. Begin bij bijvoorbeeld een blog en autoriteit op Facebook. Vervolgens worden ze volgers en gaan ze geregeld je productpagina’s bekijken. Uiteindelijk zullen ze moeten converteren en moeten leiden tot actie. Hoe? Vraag het bij een expert of ga opzoek naar inspirerende blogs.