Gezonde, vegetarische gerechten

Gezond eten is goed voor iedereen, en tegenwoordig wordt dit ook steeds vaker benadrukt. Mensen eten gezond, sporten veel en delen dit ook graag op bijvoorbeeld social media. Soms lijkt dit een soort ideaalbeeld, maar je kunt zelf ook best makkelijk gezonde gerechten op tafel zetten. Misschien is je gezin wel deels of helemaal vegetarisch, daarom hier wat inspiratie voor gezonde, vegetarische gerechten. Voor meer inspiratie en volledige recepten, kun je altijd eens kijken op de website van Jan Linders supermarkten.

Tomatensalade

Veel salades zijn gezond, maar vaak zit hier vlees zoals kip of vis zoals zalm in verwerkt. Echter is deze tomatensalade gezond en ook nog een vegetarisch. Bovendien is de bereidingstijd ook nog eens heel kort. Voor dit gerecht heb je natuurlijk vleestomaten nodig. Deze moeten in dunne plakjes worden gesneden, hierna kun je ze netjes dakpansgewijs op een vlak bord neerleggen. Dit is de basis van je salade, die er erg leuk komt uit te zien terwijl het helemaal niet veel moeite kost. Hierna kun je namelijk zwarte olijven in een cirkel om de plakken tomaat heen leggen. Dit geeft een heel leuk effect. In het midden van het bord kun je groene paprika reepjes leggen. Hierna is het tijd om een dressing te maken. Deze maak je van citroensap, knoflook, komijnzaad, olijfolie, zout en peper. De dressing moet over de tomaten worden gesprenkeld. Als laatste wordt er nog een beetje peterselie en uiringen verdeeld over de tomaten. Nu is je gezonde, vegetarische salade al klaar. Makkelijk, snel, en het ziet er ook nog eens leuk uit!

Aardappel- en pompoenmuffins

Een ingrediënt wat tegenwoordig veel wordt gebruikt in de herfst en ook nog eens heel gezond is, zijn pompoenen. Je ziet ze overal verschijnen in de winkel, en kunt er heerlijk mee koken. Zo kun je bijvoorbeeld een lekkere pompoensoep maken, maar je kunt ook voor iets originelers kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan voor aardappel- en pompoenmuffins. Deze muffins kun je bijvoorbeeld erg lekker eten als bijgerecht, en zullen zeker in de smaak vallen. Om deze muffins te maken, moet als eerste olie worden verwarmd, en de sjalot ongeveer 5 minuten worden gefruit met kerrie. Hierna kunnen er blokjes aardappel en pompoen worden toegevoegd. Roerbak deze combinatie nog 2 minuutjes. Nu moet er water met een snufje zout worden toegevoegd. De blokjes moeten net onderstaan, dus stem hier de hoeveelheid water goed op af. Kook de aardappelblokjes nu in ongeveer 5 minuten gaar. Hierna kunnen de blokjes worden afgegoten en gepureerd. Met een beetje zout en peper kan het geheel op smaak worden gebracht. De bloem en het bakpoeder moeten hierboven worden gezeefd en goed doorgeroerd. Hierna moet er melk worden doorgeklopt met een ei en boter. Dit mengsel kan bij het aardappelmengsel worden gegoten. Het beslag moet goed worden doorgeroerd, maar niet te glad worden gemaakt. Hierna kan het beslag worden verdeeld over muffinvormpjes en in ongeveer 20 minuten gaar en bruin worden gebakken in een voorverwarmde oven. Voor het complete recept en de juiste hoeveelheden, kun je kijken op de website van Jan Linders supermarkten.

Caprese

Een ander lekker, gezond, vegetarisch en wellicht bekend bijgerecht is caprese. Het is ook nog eens snel en makkelijk te maken en ziet er leuk uit. Om dit bijgerecht te maken snijd je 3 trostomaten en 1 bol mozzarella in dunne plakjes. Hier maak je 18 stapeltjes van. Hierna kun je deze afdekken met blaadjes basilicum. Deze stapeltjes leg je op een canapé of rondjes gebakken filodeeg. Om het af te maken besprenkel je ze met een wat druppels olijfolie en een beetje peper.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer lekkere gezonde gerechten. Hiervoor kun je eens op internet kijken of naar de website van Jan Linders supermarkten gaan. We wensen je veel kook- en eetplezier.