De virtual reality bril: kansen voor de toekomst

Je kunt er niet meer om heen: overal waar je kijkt vang je wel iets op van de virtual reality bril, afgekort VR-bril. Je kunt ze tegenwoordig overal bestellen, zoals bij je zonnebrillen groothandel, en je krijgt ze nu al gratis aangeboden bij een telefoon abonnement. Iedereen schreeuwt erom, maar wat is de toegevoegde waarde van de VR-bril nou werkelijk?

Wat is een virtual reality bril?

Een virtual reality bril is een bril die je mee kan nemen naar een andere wereld door via een beeldscherm driedimensionale beelden te vertonen. Het ziet eruit als een smartphone die met bandjes voor je ogen wordt gehouden, en dat is het soms ook. Je hebt namelijk twee soorten virtual reality brillen: een met een geïntegreerd beeldscherm, en een waarbij je eigen smartphone het beeldscherm vormt. De smartphone kun je als het ware in de bril schuiven. Uiteraard is het voor de beleving fijn als alles zo realistisch mogelijk wordt afgebeeld en daarom laat de bril alles zien alsof het enkele meters voor je afspeelt.

Waarvoor wordt de virtual reality bril gebruikt?

De bril wordt tegenwoordig vooral gebruikt voor games en het kijken van films. Zo zijn er al videoclips die speciaal gemaakt zijn voor de virtual reality bril. Je kunt dan met de bril als het ware door de videoclip lopen en alles nog intenser meemaken. Er zijn behalve films en games nog veel meer toepassingen waarvoor de bril gebruikt kan worden. het opent bijvoorbeeld een hele nieuwe wereld voor bedrijven met medewerkers of zakenrelaties over de hele wereld die samen willen vergaderen. Door het gebruik van de virtual reality bril kan iedere deelnemer van de vergadering in dezelfde ruimte zitten, hoewel dit niet werkelijk het geval is. Facebook bijvoorbeeld is al dolenthousiast over dit idee.
Daarnaast kan het bezoeken van een pand door een potentiele koper in de toekomst een stuk makkelijker met behulp van de virtual reality bril. Makelaars doen er dan ook goed aan om deze ontwikkeling in de gaten te houden.