De toekomst van narrowcasting

Over de hele wereld wordt digital signage genoemd en je ziet ook steeds meer het woord digital out of home (DOOH) voorbij komen. De naam is anders maar het principe blijft hetzelfde door informatie toe te spelen aan specifieke doelgroepen. Hier in Nederland blijven we vooral hangen aan het woord ‘narrowcasting’.
Het is overal om je heen zonder dat je het doorhebt, oftewel het is zodanig in het dagelijkse leven geïntegreerd dat je er niet eens meer gek van opkijkt als bedrijven je proberen te bombarderen met informatie over de producten of diensten die zij aanbieden. Dit hoeft ook niet per se met middelen als narrowcasting, maar ook posters, reclameborden, advertenties in bushokjes, etalages, telefoons, wachtkamers, kantines en andere mediums om de consumenten te voorzien van informatie. Het is de vraag of de consumenten nog te prikkelen zijn voor nog meer informatievoorziening, daarom moeten bedrijven creatief zijn om alsnog de aandacht naar hun toe te trekken.

Interactief

Het heeft even geduurd voordat bedrijven met goedwerkende interactieve apparatuur kwam om de doelgroep aan te roepen tot actie. De techniek was voorheen duur en het werkte nog niet goed.

Je ziet het al steeds vaker om je heen dat bedrijven gebruik maken van middelen om de interactie op te zoeken met de doelgroep. Touchscreen is in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld en softwaremakers hebben verschillende soorten apps weten te ontwikkelen, zodat mensen eenvoudig gebruik kunnen maken van de content.

Het gebruik van de smartphones is de laatste paar jaren flink toegenomen van 56% in 2012 naar een percentage van 81% in 2015 in een leeftijdsgroep van 18 t/m 81 jaar. Veel bedrijven zijn daarin meegegroeid en hebben veel creatieve ideeën bedacht om de smartphone te betrekken bij narrowcasting.
Met name door Near Field Communication (NFC) kunnen smartphone gebruikers informatie binnenhalen met hun telefoon. Het voordeel hiervan is is dat degene die deze informatie wilt zien, zelf de actie onderneemt om blootgesteld te worden aan de informatie. Een nadeel van dit medium is dat er maar een beperkte doelgroep wordt bereikt, de doelgroep die je wilt bereiken kan de doelgroep niet zien of omdat een deel van de doelgroep niet beschikt over een NFC functie op zijn of haar smartphone.

Veeleisend

Met de huidige technologieën op het gebied van digital signage worden de berichtgevingen steeds sneller en grootser. Daarom worden de doelgroepen steeds veeleisender om te worden blootgesteld aan informatie. Softwarematig moet er door bedrijven steeds verder worden geïnnoveerd om aan deze vragen te voldoen. Het is niet meer lukraak plaatjes of video’s laten zien, consumenten willen meer door te kunnen kiezen uit meerdere mogelijkheden en het liefst zo snel mogelijk zonder laadtijden. De communicatie moet van twee kanten worden aangegaan en de techniek is er al klaar voor.
In een kledingwinkel kan je een groot scherm met touchscreen neerhangen waar klanten verschillende kledingstukken naar een soort digitale mannequin kunnen slepen. Het idee is om de klanten het gevoel te geven dat ze zelf verschillende kledingstijlen kunnen combineren.

Gesture control

Een nieuwe vorm van digital signage kan worden aangenomen, zonder het gebruik van touchscreen. Het is geen nieuw concept en wordt onder andere al gebruikt bij een XBOX of Playstation. Door middel van gebaren kan je de interactie zoeken met verschillende objecten op het scherm voor je.

3D

In combinatie met gesture control laat je de objecten op het scherm werkelijk tot leven komen. Zonder dat je een 3D bril nodig hebt komen de objecten voor je neus te staan en kan je ze besturen met je gebaren van links naar recht en naar onder en boven.

De combinatie van gesture control en 3D zal voorlopig nog even op zich laten wachten, maar met de huidige ontwikkelingen van verschillende bedrijven kan het zo werkelijkheid worden. Zo worden de mensen steeds meer geprikkeld om te worden blootgesteld aan informatie.