De kneepjes van het vak verkoper

Verkopers, we kennen ze allemaal wel, gasten of dames met een hele vlotte babbel en proberen je de oren van je hoofd te praten. Vooral de straatverkopers zijn hier een goed voorbeeld voor, als je met een argument komt zoals, ik ben niet geïnteresseerd of ik heb geen tijd, dan hangen ze al helemaal om je heen met verschillende argumenten om toch je interesse te blijven wekken. De een trapt er wel in en de ander weet ze goed te omzeilen met sterke argumenten. You hate them or you love them. Wat deze verkopers vaak niet goed doen is luisteren, ze blijven een keiharde verkoop hanteren, wat mensen vaak niet waarderen. Maar waar moet een goede verkoper wel aan voldoen?

Een goede verkoper heeft een aantal competenties om aan te voldoen, het gaat er vooral om wat de klant wil en niet zozeer wat jij wilt. Opdringerige verkopers geven een negatief beeld van het bedrijf waar je voor werkt. Een negatieve publiciteit is niet iets wat je wilt als bedrijf.

Kennen van je producten

Als je een goede verkoper bent dan ken je het assortiment uit je hoofd. Een verkoper kan de specificaties allemaal aan je uitleggen en weet ook vragen te beantwoorden over het product.

Uitstraling

Dit heeft te maken met het bedrijf waarvoor je werkt. Een accountmanager, makelaar of hypotheekadviseur zie je vaak in een pak of formele kleding aankomen, maar als je in een sportzaak werkt, dan kan het best zijn dat je sportievere kleding aanhebt. Niet alleen kleding make de man, maar ook je hele uitstraling en je klantgerichtheid spelen mee. Ben je open tegen de klant of heel gesloten zijn belangrijke factoren om het vertrouwen van de klant te winnen.

Goed luisteren

Als je als verkoper alleen maar erop uit bent om je eigen doelen te bewerkstelligen dan krijgen klanten al snel argwaan. En voelen ze zich niet vertrouwd bij de situatie, dan krijg je al snel een no-go. Vraag naar de behoeften van de klant, speel in op de vragen en na de vragen kun je sturen naar bepaalde producten.

Juiste vragen stellen

Sommige klanten weten niet direct waar ze naar op zoek zijn, door de juiste vragen te stellen en te luisteren kun je vaak filteren naar hun wensen en behoeften. Door verder door te vragen kun je er ook achter komen waar het product aan moet voldoen.

Creativiteit

Als je klachten moet behandelen of tijdens de verkoop, dan moet je creatief omspringen met de situatie. Stel dat je het product wat ze zoeken niet op voorraad hebt, dan moet je meteen om kunnen schakelen naar een alternatief product. Misschien krijg je ze dan nog zo ver dat ze het alternatieve maar ook duurdere product aanschaffen.

Overtuigingskracht

Wanneer je signalen ontdekt dat er enkele weerstand wordt geboden door de klant, ben jij de aangewezen persoon om door middel van verschillende argumenten de klant te overtuigen om het product alsnog aan te schaffen. Vergelijken van het product ten opzichte van een ander is een veelgebruikte techniek om ze alsnog aan te sporen tot aankoop.

Bijverkoop

Er is niets zo vervelend als een klant er thuis achter komt dat hij iets is vergeten. De klant heeft geen zin om weer terug te gaan naar de winkel en besteld het online via een andere winkel. Daar gaat je bijverkoop. Daarom is het aan jou de taak om de klant erop te attenderen dat er bij zijn aankoop ook nog andere producten horen. Of je komt er als verkoper achter dat de klant nog andere verborgen behoeften heeft.

Onderhandelen

Er wordt bij sommige aankopen ook nog wel eens onderhandeld over de prijs. Vooral bij aankoop van meerdere producten wordt er wel eens gevraagd of er nog wat met de prijs gedaan kan worden. Onderhandelen kan zeer moeilijk zijn, iedere klant reageert er ook anders op.

Dit zijn de vaste competenties waar een goede verkoper aan hoort te voldoen. Dit mag zeker niet onderschat worden, maar ben je benieuwd hoe je een goede verkoopmedewerker wordt dan zijn er enkele websites, maar er worden hele opleidingen aangeboden die jou alle kneepjes van het vak leren.