Afslanken door te slapen

Heb je geen zin meer om je in het zweet te werken in de sportschool? En stel je dat rondje hardlopen steeds uit voor het minste of geringste druppeltje regen? Wil je op een andere manier afvallen? Dan verklap ik je direct het geheim: slaap jezelf slank! Het klinkt waarschijnlijk weer als een droom, maar dit wordt razendsnel werkelijkheid na het lezen van dit artikel.

De invloed van hormonen

Het is wetenschappelijk bewezen dat slapen bijdraagt aan afvallen, maar hoe zit dat nu precies? Gewichtsverlies draait om hormonen die in balans zijn. Te weinig slapen heeft negatieve invloed op de hormonen leptine, cortisol en ghreline. Door slaaptekort maak je minder van het hormoon leptine aan, waardoor je constant het gevoel hebt dat je niet genoeg hebt gegeten. Te weinig slaap zorgt er ook voor dat je extra cortisol en ghreline aanmaakt. De toename van deze hormonen zorgen ervoor dat het lichaam extra vet aanmaakt en dat je meer honger krijgt. Hierdoor ga je nog meer eten en dat resulteert in die extra pondjes.

Tips voor voldoende slaap

Voldoende slaap brengt de hormonen weer in balans en helpt je met afvallen. Andere fijne bijkomstigheden van voldoende slapen zijn dat het je productiever, alerter en nog meer geconcentreerd maakt.Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om je slaapkamer goed te verduisteren, zodat je slaapritme in gang wordt gezet. Ook heeft je slaaphouding invloed op je nachtrust. Door de juiste slaaphouding aan te nemen voorkom je daarnaast vervelende rug- en nekklachten in de ochtend. Verder kan het raadzaam zijn om rond een vaste tijd te gaan slapen. Het is begrijpelijk dat je in je drukke leven niet altijd tijd hebt om uren te slapen. Slaapgebrek maakt het dan, met name in de middag, extra aantrekkelijk om te gaan snacken of naar energiedrankjes te grijpen. In dat geval is de powernap een echte aanrader! Deze varieert van 2 minuten tot 90 minuten. Ik zeg: slaap lekker!